Přeskočit na obsah

Nemocnice si vede statistiky takzvaných nežádoucích událostí. Jedná se o poškození majetku, ale i napadání nejen personálu. A loni incidentů přibylo

15. 7. 2025

Podle statistik, které zpracovává benešovská nemocnice, přibývá takzvaných nežádoucích událostí bezpečnostního charakteru. Kromě ztráty nebo poškození majetku se jedná především o incidenty spojené s napadením zaměstnanců pacienty, ale i návštěvami anebo pacientů mezi sebou. V roce 2018 bylo evidováno přes padesát událostí, v roce 2024 to bylo více než 180.

Rozmanitost událostí je velká. Nejzávažnější jsou případy, kdy zasahuje Policie ČR nebo městští strážníci. „Za loňský rok jsme zaznamenali i vyhrožování útokem střelnou zbraní na chirurgickém oddělení, kdy pacient, příslušník cizího státu, vyhrožoval personálu, že až se uzdraví, vrátí se a zaútočí zbraní. Právě k tomuto případu byla zavolána policie, která situaci uklidnila. Dalším případem bylo vniknutí muže pod návykovými látkami na oddělení dlouhodobé péče anebo jsou zaznamenány události, kdy pacienti v ebrietě, tedy v opilosti, ohrožují naše zaměstnance,“ popisuje krizová manažerka Alena Chaloupková s tím, že spolupráce s policií státní i městskou je klíčová. „Především strážníci městské policie jsou schopni být na oddělení, kde je personál napadán, do několika minut. Chtěla bych poděkovat za spolupráci,“ doplnila Alena Chaloupková.

  • Slovní napadání slyší na urgentu téměř denně

Meziroční nárůst nežádoucích událostí je téměř dvacet procent. V loňském roce jich bylo nejvíc nahlášeno na urgentním příjmu. „Urgentní příjem je v nemocnici místem prvního kontaktu všech dospělých a části dětských akutních pacientů se zdravotnictvím a naším personálem.  Nepřekvapí tedy, že je i místem největšího počtu nežádoucích či mimořádných událostí. Většina jich je na úrovni komunikační,“ uvedl primář urgentního příjmu MUDr. Michal Bláha. 

Podle primáře urgentního příjmu MUDr. Michala Bláhy je nadpoloviční většina konfliktů mezi pacientem a personálem způsobena pacienty pod vlivem návykových látek, v drtivé většině pod vlivem alkoholu. „Tito pacienti jsou pravidelnými hosty urgentu, mnozí z nich opakovaně a také mnoho nežádoucích událostí je způsobeno „alkoholovými recidivisty“. Slovní napadání je pravidlem, křik a nadávky jsou na urgentu slyšet téměř denně. Brachiální agrese je naštěstí méně častá, občas se personál setkává se sexuálními návrhy či dokonce obtěžováním - poplácání a podobně. Zažili jsme pacienta močícího na zem, válejícího se po zemi a bijícího hlavou o zem, převracejícího lavice v čekárně. Svévolné odchody v průběhu ošetření jsou velmi časté, mnohdy odcházejí pacienti se zavedenou žilní kanylou,“ vyjmenoval případy MUDr. Michal Bláha s tím, že velká část konfliktů je vyvolána pacienty v čekárně, kteří se domáhají přednostního ošetření.

Nejsou ochotni pochopit, že se lékař věnuje pacientům, kteří přišli dříve, a přednostně pak těm, kteří mají vyšší prioritu ošetření. Nechtějí pochopit, že lékař ošetřuje pacienty, kteří jsou indikováni k ošetření jeho odborností, kdy chirurg řeší náhlou příhodu břišní, ortoped zlomeninu stehenní kosti a internista srdeční infarkt. A ač toto náš personál opakovaně vysvětluje, přesto se setkává s hrubým chováním pacientů, nadávkami a vyhrožováním,“ upozornil primář.

Mnohdy se projevují nevhodně i rodiče nezletilých pacientů. „Rozčilují se, že bez jejich přítomnosti nemůžeme jejich dítko ošetřit, s výjimkou stavů bezprostředně ohrožujících život, a do telefonu, často pak i po příchodu rodičů si opět vyslechneme nelichotivá slova na naši adresu. A to, prosím, postupujeme dle platné legislativy. Podobně nelichotivě se vyjadřují pacienti, kteří ač soběstační, nedostanou sanitku na cestu domů. Nesprávně se totiž domnívají, že na ni mají nárok, když si platí zdravotní pojištění. Nemají. I vyslání sanitky má svá pravidla daná legislativou,“ vysvětlil MUDr. Michal Bláha.

Často vyhledávají urgentní příjem i ti, kteří nepotřebují neodkladnou péči, a navíc jsou agresivní. „Někteří pacienti s příznaky virózy se urazí poté, co je požádáme, zda by si mohli vzít respirátor, který jim navíc zdarma poskytneme. To je pěkný příklad arogance a bezohlednosti. Někdy i odejdou bez vyšetření. To asi něco vypovídá o závažnosti stavu,“ poznamenal Michal Bláha a zároveň se zmínil i o drobných krádežích. „Krádež odpadních sifonů z umyvadel je jen perličkou z dlouhého výčtu nežádoucích událostí na našem urgentním příjmu. Chtěl bych poděkovat benešovské městské policii, která nám s řadou konfliktních situací ochotně pomáhá,“ dodal primář MUDr. Bláha. 

  • Důležitá je ochrana dětí

Ve statistice se počítá mezi nežádoucí události i odchod pacienta z lůžkového oddělení. Například loni odešla matka s novorozencem nehlášeně z novorozeneckého oddělení. „To se také vyhodnocuje jako nežádoucí událost, protože nevíme, kde miminko v danou dobu je. Pokud personál zjistí, že pacient odejde, sestra to nahlásí na vrátnici a dále policii a je po něm vyhlášeno pátrání,“ upozorňuje krizová manažerka Alena Chaloupková s tím, že co se týká bezpečnosti, začíná být situace zásadní i na dětském oddělení. „Zde jsou hospitalizovány děti od miminek po osmnáctileté. Není to časté, ale už se objevují případy, kdy jsou mladiství opilí nebo mají v kapse nůž. I k těmto událostem přivoláváme policii,“ doplnila Alena Chaloupková.

Právě opilost či návykové látky hrají velkou roli při napadeních, jak již zmínil primář urgentního příjmu. Podle statistiky podíl aktérů v ebrietě nebo pod drogami činí téměř třináct procent z celkového počtu nežádoucích událostí. Nejvíce jich loni spáchal pacient muž v patnácti případech, žena pak v pěti případech. Zaměstnance napadají verbálně i opilí příbuzní, rodina či doprovod pacienta.

„Z těchto analýz můžeme navrhovat konkrétní bezpečnostní opatření. V rámci postupných rekonstrukcí nemocnice se budeme dále zaměřovat na bezpečnost. Samozřejmě nelze udělat nemocnici nedobytnou,“ vysvětlila krizová manažerka. „Chtěla bych zdůraznit, že prioritou nemocnice je hlavně bezpečnost dětí a ochrana míst, kde se nacházejí, tedy od porodního sálu až po dětské oddělení či ORL,“ dodala Alena Chaloupková.

Další prioritou zvýšené bezpečnosti a ochrany jsou pracoviště, kde jsou hospitalizováni pacienti neschopni samostatného pohybu, odkázáni na pomoc druhých, což jsou oddělení následné ošetřovatelské péče.

  • Nemocnice by chtěla dál spolupracovat s Policií ČR na metodicko-taktickém cvičení AMOK či na kurzech sebeobrany s Městskou policií Benešov. Zaměstnanci se také účastní cvičení společně s hasičským záchranným sborem, kdy na jednotlivých odděleních trénují, jak se zachovat při požáru a následné evakuaci.

Statistika nežádoucích událostí (NU) bezpečnostního charakteru za rok 2024

  • Počet NU rok 2018: 53
  • Počet NU rok 2024: 181
  • Nárůst o 341%
  • Meziroční nárůst 2023/2024 o 19,8%

 

Pracoviště s nejvyšším počtem NU

  • Urgentní příjem: 58
  • Interní odd. 2. patro: 42
  • Chirurgické oddělení (A, B, JIP, bez CH ambulance): 19
  • Oddělení dlouhodobé ošetřovatelské péče: 11

 

Kategorie NU

  • Ohrožení zaměstnance (verbální): 84
  • Svévolný odchod pacienta z oddělení: 39
  • Jiné incidenty: 24
  • Napadení zaměstnance jinou osobou (fyzické): 16
  • Incident spojený s výkonem: 7
  • Napadení pacienty jinou osobou (verbální i fyzické): 7
  • Ztráta nebo poškození nemocničního majetku: 4

 

Rozdělení na aktéra

  • Pacient: 140
  • Příbuzní, doprovod, rodina: 33
  • Zaměstnanec: 4
  • Ostatní: 2
  • Technické bez aktéra: 2

 

Doba vzniku NU

  • Noc (20 – 01 hod.): 50
  • Doba návštěv (13 – 17 hod.): 47
  • Večer (17 – 20 hod.): 24
  • Dopoledne (08 – 11 hod.): 23
  • Oběd (11 – 13 hod.): 16
  • Noc (01 – 06 hod.): 15
  • Ráno (06 – 08 hod.): 6

© 2025, Nemocnice Rudolfa a Stefanie Benešov, a.s.

Vytvořeno v Beneš & Michl